domingo, 26 de diciembre de 2010

ÚLTIMA ENTRADA DE L'ANY

Be, fins ací el curs de Noves Tecnolgies aplicades a l’educació.
Ja tinc un bloc, una pàgina web que he creat amb els meus companys, un conter en Twitter (que no he utilitzat molt per falta de temps, però que em servirà de molta ajuda d’ara endavant), unes fotografies penjades a flickr, un video penjat a Youtube, totes les explicacions de Jordi plasmades en el meu bloc…. i ara… soles em queda el Portfolio (Mahara).
No m’explaiaré massa perquè tot el que tenia que dir, ja ho he anat comentant al meu bloc i no vull ser repetitiva, però sí que vull remarcar unes quantes cosetes:

Ah! Se m’oblidava. També he aprés a fer pàgines web que m’anirà de luxe per fer la meua pròpia plana web del meu negoci (aquest estiu, quan tinga una mica més de temps). Enric ens a deixat fer, i poc a poc tots els grups hem creat les nostres planes web. També m’ha agradat molt la seua manera d’ensenyar (hem anat descobrint per nosaltres mateixa totes les aplicacions).

He anat escribint al bloc tot el que aprenia per tenir-lo plasmat d’alguna manera i anar-hi sempre que necessite ajuda. Sé que em servirà de molt.
He aprés molt; coses que no sabia, que ni m’imaginava que apendria, encara que en ocasions m’ha costat una miqueta.

No escriuré més del que ja he dit. Ho he repetit moltes vegades i no vull fer-ho més, però per finalitzar, soles dir que tinc molt que agrair a totes les persones que m’han ajudat en el meu procés d’aprenentatge: Fran, Elena, Ivana, Susana i Rosaura com a companys i Jordi i Enric com a professors. A tots ells, MOLTES GRÀCIES per tot.
També donaré les gràcies a altres persones que inconcientment també m’han ajudat, encara que d’una manera més indirecta. GRÀCIES A TOTS.

ÚLTIMA SESSIÓ

Hola a tots,

Fa molts dies que no escric res perquè no he tingut ni mica ni gens de temps. Avui em dedicaré a plasmar el que va dir Jordi Adell en la seua última sessió del dia 15 de Desembre de 2010 i el que jo vaig aprendre amb la seua explicació:

TPACK (Activitats didàctiques utilitzant tecnologia)

La planificació del docent sempre és situada, adaptada al context, basada en activitats (no objectius, avaluació…), rutinitzada (té components implícits).

Continguts + Pedagogia = Didàctica (és el fonament de les didàctiques)

CONTINGUTS:

- Coneixement disciplinar
Coneixement pedagògic disciplinar
- Coneixement pedagògic

- Coneixement sobre tecnología

Coneixement tecnològic pedagògic disciplinar

Judi Harris

Elabora taxonomies basant-se en didàctiques específiques: procés de diseny d’activitats.

Elegir els continguts, revisar els objectius de l’àrea, les competències i els criteris d’avaluació; què volem, i saber si ho aconseguim o no?.
Pendre desicions pedagògiques pràctiques sobre la naturalesa de l’activitat didàctica.
Seleccionar i secuenciar els tipus apropiats d’activitat a combinar per formar la secuència didàctica.
Seleccionar les estratègies d’avaluació (avaluar com s’ha fet, no tan sols el resultat final) “Ací un clar exemple el tenim amb aquesta assignatura de Noves Tecnologies, que per cert deuria ser anual. Jordi no avaluarà el resultat final (entre altre perquè no es fà examen), però ens ha estat avaluant durant tot el semestre. Ha segut una avaluació constant; i més que avaluació, podríem dir que autoavaluació, perquè hem segut nosaltres mateixos qui ens hem ficat unes metes on arribar i ho hem fet o no, però el resultat està ahí. Ens hem anat superant tots un poc més del que ja sabíem, i per bàsic o mínim que siga, tots hem aprés alguna cosa. Estic segura”
Seleccionar les eines i recursos apropiats (qualsevol cosa d’internet que ens puga solucionar el problema)

Judi Harris, en cadascún d’aquests documents proposa activitats, recursos, eines tencològiques que es poden utilitzar de suport:

- Lectura
- Escriptura
- Estudis Socials
- Matemàtiques
- Llengua extrangera
- Ciències
- Llengua i literatura

Per acabar, Jordi ens va sugerir la secuència didàctica:

1.- Llegir textos (planes web seleccionades)
2.- Mapes conceptuals (Cmaps Tools)
3.- Buscar imatges i escriure textos (Flickr CC + Editor de textes)
4.- Exposició multimedia (Blogs de classe…)
5.- Publicar i compartir l’activitat (Blog)

Ací ens faltaria l’avaluació on podríem utilitzar tecnologia o no.

(Una puntualitat, per exemple: no és pot fer una exposición multimedia sense abans haver llegit el text)

Moltes vegades tenim la idea però no tenim la ferramenta. En aquest cas, podem acudir a WEB 2.0: Cool Tool For Schools.

miércoles, 1 de diciembre de 2010

LA SESSIÓ D'AVUI

1/12/2010

En la classe d’avui, Jordi ens ha parlat sobre el PLE per al desenvolupament professional del docent.

Quin és l’objectiu del PLE? Convertir-nos en aprenents proactius i membres d’una comunitat que construeix i comparteix activament coneixements a la Internet.
Per a este fet, hi ha persones que no estàn preparades: impliquen pràctiques innovadores de construcció de coneixements que no tothom entén: cal aprendre a aprendre / cal un canvi d’actitud; de consumir, a crear i compartir el coneixement.
Podem parlar de quatre estadis o nivells:

• “No tinc ni idea què és”
• Assombrament i descobriment (mire però no parle)
• Participe activament en les idees, debats…
• Participe en projectes per canviar la meua pràctica

Què és un PLE? Un PLE és una nova manera d’apendre. És un sistema que ajuda als aprenents a posar-se les seues pròpies metes; dirigir el seu aprenentatge, dirigir el seu contingut i procés. Comunicar-se amb la resta en el procés d’aprenentatge.
Hi ha diversos autors que donen la seua pròpia definició de PLE. Entre ells, podem destacar a Ron Lubensky, George Siemens, Graham Attwell y Cristina Costa, Stephen Downes, Sue Waters, entre altres.

Això podríem explicar-lo de la següent manera:

Pimer estaria la gent intel•ligent i interessant, que pots conèixer mitjançant blogs, twitter, delicious, flickr, youtube i finalment estaríem nosaltres. La relació existent entre la gent intel•ligent i blogs, twitter… seria unidireccional, però la relació entre jo i la gent intel•ligent seria bidireccional.

Tots tenim un PLE.
Ara tenim una tecnologia fantàstica per comunicar-nos i construir junts el coneixement.

Per a què necessitem un PLE? El necessitem perquè és la manera com realment aprenem (Graham Attwell). Com la gent utilitza les TIC per aprendre.

• Hem de personalitzar l’educació
• Utilitzar continguts oberts i de qualitat.
• Immersió dels estudiants en el entorn professional (mantenir correspondència amb els professors)


Quines són les parts d’un PLE?

• Eines i serveis: per a fer coses com:
- Cercar, accedir i gestionar la informació.
- Crear, editar i publicar informació.
- Relacionar-se amb altres persones: a través d’objectes que compartim (youtube, flickr…);
a través de recursos, experiències i activitats que compartim (delicious, Twister…). Hem de fer que la gent siga proactiva, independent. Que no depenga del professor per fer coses sinò que siga suficientment independent per aprendre per ell/ella mateix.;
a través de relacions personals amb gent interessant.

PRIMERES PASSES PER A CREAR EL TEU PLE

1.- Crea un compter en Twitter i segueix gent interessant. (Per varies causes, és possible que no dispongues de massa temps o que tanta informació és complicada de revisar. Si és així, pots entrar en el Twittertim.es (és un periòdic però personal. Es fà de gent que segueixes i directament es posa la informació més rellevant. S’exposa el més interessant de tot el que s’ha dit en el Twitter.)

2.- Subscriu-te via RSS a blogs i altres fonts d’informació.

3.- Refelxiona sobre el que has aprés i comença el teu propi blog.

4.- Etiqueta i comparteix els teus favorits.

5.- Participa en alguna xarxa social interessant (hi ha la possibilitat de crear la teua pròpia xarxa social. Això es pot fer en NING / GROU.PS.

6.- Agrega el teu lifestreaming (agregar en un únic lloc tota la nostra activitat on line: les fotos, els vídeos, els posts, els events als que acudim, enllaços…tot allò susceptible de ser realitzat mitjançant una aplicació on line)

CONSELLS GENERALS (Bon KARMA)-Allò que fem se’ns tornarà multiplicat.

• Comença poc a poc i crea algún mentor.
• Utilitza el mateix nom d’usuari en totes les eines.
• Comparteix tant com prengues de la xarxa.
• Respon tan com pregunten.
• Prova les noves eines abans de decidir que no et seràn d’utilitat.
• Sigues un bon ciutadà de la xarxa.

Amb un PLE podràs:

• Aprendre més sobre qualsevol tema que t’interessa.
• Participar en xarxes socials professionals i comunitats de pràctiques.
• Desenvolupar competències per aprendre al llarg de la vida.
• Convertir-nos en prossumidors de coneixement lliure i obert.
• Divertir-vos molt i ser millors professionals!

ELS MEUS APRENENTATGES.

Qué dir d’aquesta sessió? La veritat és que poca cosa. Però poca cosa, perquè avui me n’he adonat què estic aprenent. Ja no m’ha semblat extrany tot el que ens a contat Jordi.
En tot moment sabia del que estava parlant i això m’ha motivat de manera especial.
Moltes coses de les que ha dit, jo personalment les estic aplicant a la meua vida diaria; al meu aprenentatge. Entre elles puc enumerar les següents:

• Sóc un aprenent proactiu.
• Participe activament en les idees, debats… (encara que no sempre, però estic amb això)
• Em propose les meues pròpies metes.
• Cree, edite i publique informació i em relacione amb altres persones.
• M’he suscrit a blogs, reflexione sobre el que he aprés i m’he creat el meu propi blog
• Estic en el procés de crear el meu lifestreaming (començant per el blog però també quan faré ús del Mahara)
• Utilitze el mateix nom d’usuari en totes les eines, i les prove abans d’utilitzar-les.
• Etc…

Algú demana més? Jo sí, i espere que per molt de temps.