martes, 30 de noviembre de 2010

Ponències Linda, Jaume i Francesc

Seguint amb les presentacions de “novadors and twitters”, el pròxim torn va ser per a Jaime Olmos que ens va parlar de les Comunitats d’Aprenentatge:

Una altra escola sí es possible (L’escola vella es mor de vella). L’escola s’afona. No funciona el que estem fent.
Hi ha un passat, un present…. i el futur?

Què fer?

L’escola és un lloc obert, apacible, tranquil, per conèixer gent… i aquesta gent compartirà inquietuts, pors… Els diàlegs són oberts i instructius.

Qui som?

Som gent diferent, amb inquietuts i preocupacions per traure endavant l’escola.
Gent que està unida a altra gent.
Espai de reflexió.
Hem d’estar disposats a compartir (temps, idees, projectes, pors, somnis…)

Què volem?

Generar un debat en el que qualsevol persona puga participar.
Espai on poder opinar.
Donar sense esperar res a canvi. Quan donem, recibim molt més.
Podem demanar ajuda i ajudar.
Devem reflexionar.
Aprendre uns dels altres.
El més important és que volem ACTUAR (per canviar l’escola)

Com?

Caminant junts, perquè a més a més sabem el que no volem.
Passant a l’acció podem canviar el camí.
Tots desitgem que els xiquets siguen feliços.
Podem canviar l’escola i de fet l’estem canviant.

I el projecte?

Aprofitem recursos escribint i comentant, opinant i escoltant (generar un debat on el temps i l’espai no siga un problema)
En Twittrer s’apren una gran quantitat de coses.
Desconferències virtuals (tots som ponents; tots tenim coses que transmetre)
Quan es parla de Comunitats d’Aprenentatge es tracta de la col•laboració de tota la comunitat educativa.

Amb tot el que recopilarem, es publicarà en un llibre per a que puga arribar a més gent i els contarem les nostres experiències.

Fins ací la ponència de Jaime Olmos.

Seguidament va parlar Linda Castañeda i ens va exposar el tema de la Identitat Digital.

Identitat…. És el reconeixement social de qui som, que ens ofereix o ens retalla possibilitats.
Qué és el que veu la gent de mí? A qui influisc? En qui em reflexe?
Hi ha molta gent que pot saber sobre mí per les imatges que apareixen meues en Internet i pels enllaços i planes web a les quals pertanyo (com em projecte, a qui projecte i com em projecten la resta).
No podem pretendre que els nostres alumnes no siguen ningú en la red perquè de fet, ja ho són.
Hem d’exercir la ciutadania en tots els àmbits de la societat incluït l’espai a la red.
Hem de tenir conciencia de la transparència dels entorns (no ens hem de tancar, sinò que em de ser capaços de saber que ens estàn veient)
Tenir conciencia de l’impacte de les accions en tots els seus entorns. Hàbits i comportaments saludables al voltant de la pròpia identitat. Una identitat múltiple, complexa, dinàmica, autocontrolada….

Aquesta va ser la ponència de Linda, que encara que parega breu, va ser prou intensa ja que va ser molt dinàmica i amb sorpreses que molts dels presents no s’esperaven.

Finalment, va fer la seua presentació Francesc Llorens que va parlar de la Transmissió d’esdeveniments en Internet (broadcasting, streaming, backchanneling).

Farem una breu definició d’aquest vocables tant extranys:

Broadcasting: emissió de senyals de ràdio i televisió per a ús públic i generalitzat i molt ampli. Pot fer-se per mitjans tècnics diferents a les radiofreqüències, com per exemple Internet o cable.

Streaming: consisteix en la distribució d’audio i vídeo per Internet. És una corrent contínua sense interrupció. Es possible escoltar música o veure vídeos sense necessitat de descarregar-los.

Backchanneling: pràctica d’utilitzar ordinadors conectats a una red per mantenir una conversació en temps real en línia.

En el passat la comunicació era unidireccional (mitings, conferències, discursos, classes magistrals…)
En el present la comunicació és bidireccional (taules redones, fòrums, classes, debats…)

(*Bidireccionalitat estàtica: comunicació en el lloc i en el temps)

Encara que hi haja feedback la comunicació pot resultar rígida.

Parlem d’un cas pràctic:

Ara mateix estem ací escoltant aquestes ponències, però no ens plantegem la possibilitat d’interactuar amb el ponent…. És possible un altre espai, una altra manera o perspectiva de poder-lo viure? Les TICs ens permiteixen tenir diferents perspectivas d’aquest event i l’audiència passa a ser el centre de l’esdeveniment.
És ací on la tecnologia i el feedback ens ajuden a entendre la tecnologia sobre una 2.0.
Per entendre’ns, l’esquema seria el següent:

Ponent……………………….audiència local (estàn ací)
……………………….audiència remota (no estàn ací)
Això signfica que encara que no estiguen, poden interactuar igualment.

Parlant sobre els aspectes tècnics, anem a veure el que necessitem: ordinador amb càmera i un micròfon, accés a Internet d’alta velocitat.

Què genera el broadcasting? Genera sincronia, experiència multimedia, interacció, discussió…
Per a el backchaneling soles necessitem un conter en Twitter + hashtag + novadorsOM i serveix per dinamitzar, que hi haja feedback, millora de la ponència, interactivitat, socialització…

(*Hashtag: en Twitter serveixen per generar conversació en lloc de servir als proposits d’organització, inciten a l’usuari a participar en una discussió amb varies persones en lloc d’etiquetar per a la seua posterior recuperació.)

Fins ací la ponència de Francesc Llorens i també la finalització de totes les ponències, les quals, cada una d’elles ens va aportar alguna cosa diferent i novedosa per a tots nosaltres.
Vam aprendre moltes coses, a les quals he fet referència més amunt i espere poder repetir la pròxima vegada que s’organitzen unes jornades com aquestes.
Moltes gràcies a tots.

No hay comentarios:

Publicar un comentario