miércoles, 1 de diciembre de 2010

LA SESSIÓ D'AVUI

1/12/2010

En la classe d’avui, Jordi ens ha parlat sobre el PLE per al desenvolupament professional del docent.

Quin és l’objectiu del PLE? Convertir-nos en aprenents proactius i membres d’una comunitat que construeix i comparteix activament coneixements a la Internet.
Per a este fet, hi ha persones que no estàn preparades: impliquen pràctiques innovadores de construcció de coneixements que no tothom entén: cal aprendre a aprendre / cal un canvi d’actitud; de consumir, a crear i compartir el coneixement.
Podem parlar de quatre estadis o nivells:

• “No tinc ni idea què és”
• Assombrament i descobriment (mire però no parle)
• Participe activament en les idees, debats…
• Participe en projectes per canviar la meua pràctica

Què és un PLE? Un PLE és una nova manera d’apendre. És un sistema que ajuda als aprenents a posar-se les seues pròpies metes; dirigir el seu aprenentatge, dirigir el seu contingut i procés. Comunicar-se amb la resta en el procés d’aprenentatge.
Hi ha diversos autors que donen la seua pròpia definició de PLE. Entre ells, podem destacar a Ron Lubensky, George Siemens, Graham Attwell y Cristina Costa, Stephen Downes, Sue Waters, entre altres.

Això podríem explicar-lo de la següent manera:

Pimer estaria la gent intel•ligent i interessant, que pots conèixer mitjançant blogs, twitter, delicious, flickr, youtube i finalment estaríem nosaltres. La relació existent entre la gent intel•ligent i blogs, twitter… seria unidireccional, però la relació entre jo i la gent intel•ligent seria bidireccional.

Tots tenim un PLE.
Ara tenim una tecnologia fantàstica per comunicar-nos i construir junts el coneixement.

Per a què necessitem un PLE? El necessitem perquè és la manera com realment aprenem (Graham Attwell). Com la gent utilitza les TIC per aprendre.

• Hem de personalitzar l’educació
• Utilitzar continguts oberts i de qualitat.
• Immersió dels estudiants en el entorn professional (mantenir correspondència amb els professors)


Quines són les parts d’un PLE?

• Eines i serveis: per a fer coses com:
- Cercar, accedir i gestionar la informació.
- Crear, editar i publicar informació.
- Relacionar-se amb altres persones: a través d’objectes que compartim (youtube, flickr…);
a través de recursos, experiències i activitats que compartim (delicious, Twister…). Hem de fer que la gent siga proactiva, independent. Que no depenga del professor per fer coses sinò que siga suficientment independent per aprendre per ell/ella mateix.;
a través de relacions personals amb gent interessant.

PRIMERES PASSES PER A CREAR EL TEU PLE

1.- Crea un compter en Twitter i segueix gent interessant. (Per varies causes, és possible que no dispongues de massa temps o que tanta informació és complicada de revisar. Si és així, pots entrar en el Twittertim.es (és un periòdic però personal. Es fà de gent que segueixes i directament es posa la informació més rellevant. S’exposa el més interessant de tot el que s’ha dit en el Twitter.)

2.- Subscriu-te via RSS a blogs i altres fonts d’informació.

3.- Refelxiona sobre el que has aprés i comença el teu propi blog.

4.- Etiqueta i comparteix els teus favorits.

5.- Participa en alguna xarxa social interessant (hi ha la possibilitat de crear la teua pròpia xarxa social. Això es pot fer en NING / GROU.PS.

6.- Agrega el teu lifestreaming (agregar en un únic lloc tota la nostra activitat on line: les fotos, els vídeos, els posts, els events als que acudim, enllaços…tot allò susceptible de ser realitzat mitjançant una aplicació on line)

CONSELLS GENERALS (Bon KARMA)-Allò que fem se’ns tornarà multiplicat.

• Comença poc a poc i crea algún mentor.
• Utilitza el mateix nom d’usuari en totes les eines.
• Comparteix tant com prengues de la xarxa.
• Respon tan com pregunten.
• Prova les noves eines abans de decidir que no et seràn d’utilitat.
• Sigues un bon ciutadà de la xarxa.

Amb un PLE podràs:

• Aprendre més sobre qualsevol tema que t’interessa.
• Participar en xarxes socials professionals i comunitats de pràctiques.
• Desenvolupar competències per aprendre al llarg de la vida.
• Convertir-nos en prossumidors de coneixement lliure i obert.
• Divertir-vos molt i ser millors professionals!

ELS MEUS APRENENTATGES.

Qué dir d’aquesta sessió? La veritat és que poca cosa. Però poca cosa, perquè avui me n’he adonat què estic aprenent. Ja no m’ha semblat extrany tot el que ens a contat Jordi.
En tot moment sabia del que estava parlant i això m’ha motivat de manera especial.
Moltes coses de les que ha dit, jo personalment les estic aplicant a la meua vida diaria; al meu aprenentatge. Entre elles puc enumerar les següents:

• Sóc un aprenent proactiu.
• Participe activament en les idees, debats… (encara que no sempre, però estic amb això)
• Em propose les meues pròpies metes.
• Cree, edite i publique informació i em relacione amb altres persones.
• M’he suscrit a blogs, reflexione sobre el que he aprés i m’he creat el meu propi blog
• Estic en el procés de crear el meu lifestreaming (començant per el blog però també quan faré ús del Mahara)
• Utilitze el mateix nom d’usuari en totes les eines, i les prove abans d’utilitzar-les.
• Etc…

Algú demana més? Jo sí, i espere que per molt de temps.

No hay comentarios:

Publicar un comentario